Nå er jeg helt svett. Våt på ryggen. Det er nesten så jeg kjenner det renner.

Overleppa mi er også fuktig, og jeg kjenner at nakkehårene også er våt. Jeg var så stressa, enda alt som var så godt planlagt! Jeg hater virkelig når dette skjer. Jeg hater det. Virkelig. Ikke at det har skjedd meg tidligere, men jeg hater stress. Vi er heldigvis trygge nå. Vi stod opp tidlig i dag, klokken 05.30. Noen lunde god tid, spesielt siden alt var pakket og klart til å dra.

Jeg og Julia sitter nå på flyet på vei til Alta. Heldigvis. Det var på nippet at vi ikke skulle rekke flyet i dag. Enda så god tid vi hadde. Alt gikk etter planen. Julia var utrolig flink, jeg trengte ikke vekke henne engang. Hun kledde på seg selv, gjorde seg klar. Vi dro ut døra i god til flytoget. Vi skulle ikke trenge å stresse. Greit nok at jeg kan stresse litt av og til, men det er ikke gøy å stresse når man skal ta et fly! Vi kom tids nok til flytoget. Vi bor jo rett ved flytoget på skøyen, så det er veldig deilig å slippe å stresse til Oslo sentralbanestasjon for å ta flytoget. Vi rigget oss godt inn på flytoget, ante fred og ingen fare. Så på klokka og smilte til meg selv, og tenkte: Easy! Herregud så greit det er å reise med en så flink unge, så tidlig på morgenen, god tid og alt.

Men noe måtte gå galt. Selvfølgelig. Vi stoppet ved Oslo sentralbanestasjon – Dere må av her, og ta bussen til Gardermoen. Flytoget er innstilt. Flott…. Å kjøre buss tar jo veldig mye lengere tid! Vi løp bort til bussen, og med en liten 3 åring og to kofferter er man ikke alltid like rask som resten av flytoget. Spesielt ikke før klokken 07.00 på morgenen. Vi fikk ikke bli med den første bussen, for den var full. Vi var bare litt for sein. Heldigvis fikk vi en taxi-buss som sikkert var like rask, eller sein. Vi reiste heldigvis med kun handbagasje, så da slipper man jo å sjekke inn manuelt og sende kofferten. Men vi var alt for sein. I alle fall om man reiser med barn. Da bør man alltid legge inn lengere tid! Noe jeg hadde gjort i dag.

Vi løp rett til gaten. 15A Gate closed! Flott. Vi kom for sent. Så mye stress. Damen ved gaten smilte. Alta? Spurte hun. Øynene mine var kanskje ned i pakken, svetten rennende fra panna. Overleppa piplet. Ja, svarte jeg andpusten. Bare kom sa hun. Jeg forklarte henne situasjonen med flytoget, og hun sa at hun var nødt å ta taxi til jobb.

Flaks, vi fikk bli med! Alle blikkene som målte oss opp og ned når vi kom inn på flyet. Den ene raden etter den andre. Joda, vi er litt sein, hehe… Jeg smilte, fikk nesten lyst å si hei til hver og en av alle som stirret på hver rad. De som målte oss fra topp til tå. Noen smilte, noen sa hei. Mange kjente fjes fra Alta. Det var nesten som å komme til hjembyen Alta bare ved å komme inn på flyet.. Heldigvis rakk vi flyet! Jeg skal jo på skolen neste uke. Og nå puster vi lettet ut. Litt sliten, litt andpusten og ikke minst stressa. Akkurat som om det ikke er nok styr å reise med barn, for det er absolutt mye mer å tenke på, enn når man reiser uten barn. Alt før jo planlegges i detaljer, spesielt om man vil ha en god opplevelse på flyturen.

Vi kom heldigvis med flyet, og nå er vi klar for en liten uke i Alta. Jeg håper du nyter søndagen og at du bruker den til noe fornuftig, selv om du kanskje har hatt en festlig fredag og lørdag.