Jeg fikk jo et spørsmål om hvordan en typisk treningsuke ser ut for meg, hvor ofte jeg trener styrke og kondisjon. Og hvordan øktene mine ser ut.

Jeg vil først starte med å si at jeg ikke har veldig mye kunnskap innenfor trening. I over ett år har jeg brukt tiden på treningsstudioet på tredemøllen. Jeg har vært redd for at folk skal dømme meg hvis jeg gjør noe feil med styrkeapparatene eller hvis jeg ikke forstår meg på dem, og har derfor også latt være å spørre om hjelp på treningsstudioet. Jeg har alltid følt at det er flaut, selv om det overhode ikke er det. Alle kan jo ikke ha kunnskap om trening. I tillegg har jeg også forestilt meg at hvis jeg trener styrke blir jeg seende ut som en bodybuilder, og brukt det for et argument til ikke å trene styrke. Men helt ærlig har jeg jo ikke forstått at styrketrening er jo det som er nøkkelen for en strammere kropp! Jeg trodde jeg kom til å bli stram av bare jogging. Man mister kanskje noen kilo, men musklene ble ikke akkurat markerte.

Det er ikke så lenge siden jeg dro på trening å gjorde mye rart, det som falt meg inn den dagen. Jeg hadde ingen mål for treningen, og jeg trente bare for å røre meg litt. Men så fant jeg mange før og etter bilder av jenter på Instagram, som hadde trent like lenge som meg å så helt smashing ut. Derfor satte jeg meg ned sammen med min stefar og laget en treningsplan. Den er jeg veldig fornøyd med, og jeg føler at kroppen har begynt å forme seg på en helt annen måte enn tidligere.  Hele kroppen min får gjennomgå styrketrening i løpet av en uke, men har lagt et ekstra fokus på rumpetrening, som jeg varierer mellom tung, mellom tung og lav belastning.

En typisk uke for meg består faktisk av ganske mye trening, jeg legger ofte opp flere økter enn jeg klarer å gjennomføre. Men det er fordi det kan oppstå ting som gjør til at jeg ikke kan trene den ene dagen. Og da flytter jeg egentlig bare litt på øktene underveis slik at jeg får gjennomført hele programmet i løpet av en uke. Dette er forhåndsvis korte økter, og jeg gjennomfører dem på 45 minutter daglig. Slik ser basisen for min treningsuke ut.

Mandag: Styrketrening av rumpa, og litt mageøvelser

Tirsdag: 45 minutter kondisjon. Da står jeg fritt å velge hva jeg ønsker den dagen, jogging, ski, ellipsemaskinen, ja egentlig det som faller meg inn. Avslutter økta med noen enkle rumpeøvelser. Turntrening på kvelden

Onsdag: Styrketrening av biceps, triceps og avslutter økta med rumpetrening

Torsdag: Styrketrening av skuldre, mage og rygg. Avslutter økta med ordentlig tøying av spagatene

Fredag: 45 minutter kondisjon. Og avslutter med noen enkle rumpeøvelser.

Lørdag: Hviledag

Søndag: Her varierer jeg om jeg har hviledag eller om jeg har en 45 minutter kondisjonsøkt.

Slik ser treningsuka mi ut. Jeg kan etter hvert gå inn på hver enkelt øvelse for å gi dere en bedre forklaring på hvordan utfører øktene, og hvilke øvelser som er mine favoritter.

 

Håper dere har hatt en fin dag, og at du nyter resten av kvelden. <3

Kommentarer (2)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *